Sunday

Anda diperhatikan!!
(Seven things you should never do on Facebook)



Selama anda menggunakan Facebook, pernahkah anda melihat tatapan privasi anda? Jika anda menaip nama facebook anda di 'google search', 'yahoo search' atau 'search engine' yang lain adakah Fb anda tertera? dan Apakah yang dipamerkan? Cuba anda lakukan sekarang. 

Jika yang dipamerkan adalah maklumat peribadi anda. Maka terbukti anda telah leka mempamerkan maklumat peribadi anda pada orang yang tidak dikenali. Bagaimana kalau orang itu adalah penjenayah? Jika anda tidak ingin ini berlaku. Sila ikut langkah-langkah dibawah:

(* Bagi anda yang tidak mempamerkan maklumat peribadi tetapi tidak ingin 'search engine' mencari anda, juga boleh ikuti langkah2 dibawah)

Langkah pertama :

Klik pada tulisan account di FB anda dan pilih Privacy Setting. Lihat gambarajah dibawah.




Anda akan ke muka web seperti gambar dibawah .


Klik pada yang bertulisan biru ( Edit your setting ) seperti yang ditunjukan gambar diatas.
Kemudian anda akan ke laman seperti dibawah.

Lihat pada Public search dan di hujungnya ada kotak bertulis  Edit setting. Klik pada kotak tersebut.
Laman seterusnya.

Pastikan kotak kecil ditepi  Enable public search tidak bertanda apa-apa. Jika ia bertanda, klik sekali sahaja padanya supaya ia menjadi kosong.
Kembali semula ke Home Fb anda. Buka tap baru, buka 'search engine' sperti 'Google' atau 'Yahoo'. Sekarang  cuba search nama anda di 'search engine' tadi saya pasti  Fb anda sudah tidak kelihatan. Jika ada pertanya sila tulis pada sila tulis pada comment  di bawah.

Untuk mengetahui tips tips yang lain, klik pada tajuk-tajuk yang lain atau sila kembali ke blog ini pada hari yang lain. Terima kasih kerana melawat blog saya ^_^

No comments:

Post a Comment